Pārlekt uz galveno saturu

Radošo industriju meistarklase Valmierā: Kā noteikt cenu savam darbam?

Valmierā norisinājās projekta “Uzplaukt radoši: sieviešu, radošo uzņēmēju iedrošināšana” 3. Mentoru klubs tematikā par cenu noteikšanu radošajās industrijās. Pasākumā pulcējās mentoru programmas  dalībnieces, kas aktīvi darbojas mākslas, dizaina un amatniecības nozarēs, lai kopīgi izzinātu cenu veidošanas principus un paaugstinātu sava darba vērtību tirgū.

Pasākums iesākās ar dalībnieču stāstiem, kur katra atklāti dalījās savā pieredzē un ieguvumos pēdējā pusgada laikā esot daļai no projekta. Daudzas no viņām atzina, ka cenas veidošana ir viens no vērtīgājakiem tematiem apguvei, jo nereti cenas nosaka emocionāli, nevis balstoties uz aprēķiniem, un ka lielākās bailes ir klientu reakcija uz cenu paaugstināšanu. Dalībnieces uzsvēra, ka šādas diskusijas palīdz pārvarēt šaubas un iegūt jaunu skatījumu uz savu darbu.

Tam sekoja mentores Ineses Stades iedvesmojošais pieredzes stāsts. Viņa uzsvēra, ka daudzas radošas sievietes bieži nenovērtē savu darbu pietiekami augstu, baidoties, ka augstāka cena varētu atbaidīt klientus. Viņa norādīja, ka, gluži pretēji, pareizi noteikta cena veido uzticamību un uzsver produkta kvalitāti. "Ne visu mēs varam novērtēt tikai no sava skatpunkta – reizēm pašas neredzam sava darba patieso vērtību, bet klienti to novērtē daudz augstāk," teica Stade. Piebilstot, cik svarīgi celt savu vērtību un nodot to savā darbā: “Nevar pārdot produktu par “štuku", ja pati neesi “štuka".

Galveno lekciju vadīja radošo industriju eksperte Simona Ozoliņa-Ugore, kas detalizēti analizēja cenu noteikšanas stratēģijas un faktorus. Viņa norādīja , ka radošo uzņēmēju viens no klupšanas akmeņiem ir neierēķināt cenā savu algu, kas veiksmīgā biznesa modelī ir nepieciešams.  Cena radošajā uzņēmējdarbībā ir ne tikai ekonomisks lēmums, bet arī psiholoģisks un stratēģisks aspekts.  Viņas prezentācijā tika apskatīti galvenie faktori, kas nosaka cenu radošajā nozarē:

  • nevar pastāvēt cenu standarti – katrs radošais uzņēmējs pats nosaka savu vērtību;
  • klientu uztvere ir subjektīva – viens cilvēks var uzskatīt, ka produkts ir vērts 50 eiro, bet cits – 500 eiro;
  • augstāka cena rada uzticību un uztveri par augstāku vērtību;
  • pārāk lēts produkts var radīt šaubas par tā kvalitāti;
  • klienti nepērk tikai produktu, bet arī tā stāstu, unikalitāti un radīšanas procesu;
  • cena bieži vien tiek noteikta uz emociju pamata, nevis pēc reāliem aprēķiniem;
  • klienti paliek lojāli, ja viņi saņem drošības sajūtu par kvalitāti un ilgtspējību.

Simona dalījās arī ar praktiskiem padomiem, kā pārvarēt bailes par cenu paaugstināšanu, norādot, ka šis process jāsāk pakāpeniski, izvērtējot konkurenci un novērojot klientu reakciju. Viņa uzsvēra, ka svarīgāk ir koncentrēties uz sava darba kvalitāti un unikālajām vērtībām, nevis sacensties ar konkurentu piedāvāto cenu.

Pēc lekcijas dalībnieces dalījās ar savām atklāsmēm un secinājumiem – daudzas atzina, ka viņu klienti būtu gatavi maksāt vairāk, ja vien cena tiktu pasniegta pārliecinoši un saistībā ar produkta stāstu. Tika pārrunāta arī emocionālā puse, kas saistīta ar cenu noteikšanu – kā atbrīvoties no sajūtas, ka "prasīt vairāk" ir nepareizi, un kā būt pārliecinātākai par savu vērtību.

Šis pasākums apliecināja, ka radošo industriju profesionāļiem ir būtiski attīstīt ne tikai savu māksliniecisko talantu, bet arī biznesa domāšanu un psiholoģisko noturību. Mentoru programmas aktivitātes turpināsies arī nākotnē, sniedzot radošajām sievietēm iespēju pilnveidot savas zināšanas un prasmes, lai veiksmīgi attīstītu savu uzņēmējdarbību un pārliecinoši noteiktu sava darba patieso vērtību.