Pārlekt uz galveno saturu

Kad ilgtspēja kļūst par dizaina un uzņēmējdarbības pamatu

13. maijā radošās lauksaimniecības uzņēmumā LAUX, Valmieras novada Robežniekos, norisinājās jau piektais projekta “Uzplaukt radoši” Mentoru klubs, kura tēma šoreiz bija aprites ekonomika. Tikšanās laikā dalībnieces dalījās pieredzē, guva iedvesmu no pieredzējušām uzņēmējām un diskutēja par ilgtspējas, uzņēmējdarbības attīstības un sadarbību iespējām.

Diena iesākās ar dalībnieču sarunām par pēdējā mēneša notikumiem – veiksmēm un izaicinājumiem, dalību sezonas pirmajos tirdziņos, piedalīšanos projektu konkursos un gatavošanos intensīvākajai vasaras sezonai. Klātesošās dalījās arī ar saviem jaunumiem – uzlabojumiem produktos, radošajā pieejā un sadarbību meklējumos.

Ar savu stāstu šoreiz dalījās mentore Agnese Pundiņa-Frīdenberga, kas stāstīja par pieredzi ar uzņēmuma redzamību sociālajos tīklos. Viņas stāsts apliecināja, ka arī nišas tirgus var sasniegt plašu auditoriju, ja tiek veidots mērķtiecīgs un autentisks saturs. Viņa atklāja arī ietekmi uz uzņēmumu, kad kāds video kļūst ļoti populārs jeb viral, ko dalībnieces novērtēja kā ļoti vērtīgu pieredzi.

Pasākuma pirmā lielā pieredzes stāsta autore bija Aiva Zīle, zīmola “ZĪLE” radītāja. Viņas stāsts aizsākas ar vienkāršu interesi pārveidot lietotas drēbes – džinsu bikses un kreklus – jaunās kleitās un jakās. Tikai vēlāk viņa uzzināja par tekstila industrijas ēnas pusēm: milzīgu ūdens patēriņu, piesārņojumu un tekstilatkritumu problēmu. Aivu radošajā darbā neuzrunā dizainu izveide no jauniem audumiem bet tieši esošo apģērbu pārstrāde, radot unikālus un ilgtspējīgus dizainus. Viņas stāstā spilgti izskanēja doma: “Kad katra kleita sagaida savu sievieti, tas ir lielākais gandarījums.”

Savukārt pēcpusdienas daļā dalībnieces iepazina Lauru Žukovsku-Supi, zīmola “SWIMBE” radītāju, kura pastāstīja par ceļu līdz sava uzņēmuma izveidei – viss sākās ar vēlmi atrast sev piemērotu, ērtu peldkostīmu. “SWIMBE” ir sociālais uzņēmums un savos darbos izmanto tikai dabai draudzīgu audumu, kas ražots no pārstrādātas plastmasas. Šodien Laura veido pēc modeļa un dizaina individuāli pielāgotus, kvalitatīvus peldkostīmus dažādu figūru, ķermeņa vajadzību un dzīves situāciju sievietēm – tostarp sievietēm pēc mastektomijas vai ar stomām. Visi modeļi tiek digitāli izstrādāti un precīzi pielāgoti klientēm. Laura uzsvēra: “Īpaši pielāgots peldkostīms dod sievietei iespēju pilnvērtīgi dzīvot – justies brīvi un pārliecināti.” Uzņēmums piedāvā iespējas arī labot esošos peldkostīmus, radīt trūkstošo daļu (augšu vai apakšu), kā arī veidot specializētas formas uzņēmumiem vai peldēšanas komandām.  

Laura arī dalījās praktiskos padomos par uzņēmējdarbības ilgtspēju – dažādojot ienākumu avotus, izmantojot specializētās iekārtas sadarbību veidošanai, paplašinot produkciju, par aktīvu darbību Facebook grupās mārketingam, tieši uzrunājot mērķauditoriju, un vēlmi fokusēties uz ārvalstu tirgu kā specializētam produktam.

Dienas noslēgumā Laura uzsvēra jau rīta daļā izskanējušu, būtisku atziņu: “Ja tu esi pašnodarbinātais, tas nozīmē, ka pats sevi nodarbini. Bet, ja domā par uzņēmējdarbības attīstību, jāiesaistās vismaz diviem cilvēkiem.” Šo domu dienas laikā atkārtoja arī citas dalībnieces – viens cilvēks var daudz, taču komanda ir atslēga uz izaugsmi.

Radošās uzņēmējdarbības programma Vidzemē turpinās, un katra tikšanās arvien vairāk nostiprina ne tikai zināšanas un iedvesmu, bet arī sieviešu savstarpējo atbalstu, drosmi un sadarbības garu.