Uzlabojot iepirkšanās pieredzi e-vidē, var būtiski kāpināt pārdošanu
Ērta iepirkšanās pieredze bez tehniskiem šķēršļiem ir galvenais veiksmīgas e-komercijas elements, liecina “Swedbank” veiktais pētījums par Latvijas iedzīvotāju interneta iepirkšanās paradumiem. Kā biežākie iemesli, kāpēc e-veikalā izveidotais iepirkumu grozs atstāts, pirkumu neveicot līdz galam, minēts apstāklis, ka nebija pieejams pieņemams preces piegādes veids vai termiņš (35%), kā arī prasība veikt obligātu reģistrāciju (34%). Kopumā vairāk nekā puse (52%) pirkumu internetā nav īstenoti līdz galam, norādot, ka nebija pieejams ērts maksājumu veids (27%) vai arī tehniskas problēmas maksājuma veikšanas brīdī (26%).
Pirkumi internetā visbiežāk tiek īstenoti no datora (58%), kamēr mobilajā ierīcē vai planšetdatorā aptaujātie iedzīvotāji iepērkas salīdzinoši retāk (15%).
“Pētījuma rezultāti rāda, ka ērtai, vienkāršai un lietotājiem drošai norēķinu sistēmai e-komercijas platformā ir iespējas uzlabot pārdošanas rezultātus pat par 50%. Tas norāda uz milzīgu un vēl līdz galam neizmantotu potenciālu un to, cik liela loma ir droša norēķinu sistēmas partnera izvēle,” stāsta “Swedbank” e-komercijas risinājumu eksperts Valdis Vaišļa.
Pētījums liecina, ka internetā vismaz pāris reizes mēnesī iepērkas katrs trešais (36%) Latvijas iedzīvotājs, savukārt reizi divos līdz trīs mēnešos pirkumus internetā īsteno katrs ceturtais (26%). 15% aptaujāto pirkumus internetā veic vismaz pāris reizes nedēļā.
Lētāk, ērtāk un ar plašākām izvēles iespējām
Galvenā motivācija iepirkties internetā ir iespēja iegādāties preces un pakalpojumus par zemāku cenu (49%), ietaupīt laiku un izbaudīt ērtāku iepirkšanās pieredzi (48%), kā arī iegādāties preces un pakalpojumus, kas nav pieejami citur (45%).
Tāpat cilvēki novērtē iespēju iepirkties jebkurā diennakts laikā (40%), īstenot pārdomātākus pirkumus, novērtējot iespēju salīdzināt izvēlēto preci vai pakalpojumu vairākās pārdošanas vietās (28%), kā arī saņemt pirkuma piegādi uz mājām (25%). Tāpat iespējas īstenot pirkumus internetā īpaši novērtē reģionu iedzīvotāji, kuru dzīvesvietas tuvumā iepirkšanās iespējas ir ierobežotas.
Visbiežāk norēķinās internetbankā
79% aptaujāto Latvijas iedzīvotāju, iepērkoties internetā, savus pirkumus apmaksā internetbankā. Savukārt 48% izmanto iespēju veikt maksājumu ar karti. Interesanti, ka 22% aptaujāto visbiežāk izmanto iespēju norēķinus veikt preces saņemšanas brīdī ar skaidru naudu, uzsverot, ka tas viņiem šķiet ievērojami drošāk, nekā veikt apmaksu par vēl nesaņemtu preci.
“Norēķins par iegādātajām precēm vai pakalpojumiem to piegādes vai saņemšanas brīdī e-komersantiem ir gana riskants, jo pircējam līdz pat preces saņemšanai ir vēl iespēja pārdomāt un atteikties no pasūtījuma. Pārdevējiem tas ietekmē finanšu līdzekļu plūsmu un palielina loģistikas pakalpojumu izmaksas par atteiktiem pasūtījumiem; savukārt pircēji riskē saņemt iegādātajai precei vai pakalpojumam neatbilstošu kvalitāti bez garantijas pēcāk samaksātos līdzekļus atgūt, ja pasūtījuma apmaksa ir veikta skaidrā naudā. Kā labākais norēķinu veids drošiem pirkumiem internetā ir un paliek maksājums ar norēķinu karti internetā (tajā skaitā “Apple Pay” un “Google Pay”), jo šie maksājumi ir aizsargāti no maksājumu karšu organizāciju un maksājumu partnera puses, un vajadzības gadījumā līdzekļus par veiktajiem pirkumiem ir iespējams atgūt, ja ir radušies kādi sarežģījumi ar veikto pasūtījumu,” norāda V. Vaišļa.
Tādus e-maciņa norēķinu veidus kā “Apple Pay” vai “Google Pay”, atzīstot to par ērtāko un drošāko iespējamo norēķinu veidu, pagaidām izmanto 14% aptaujāto iedzīvotāju.