Pārlekt uz galveno saturu

Uzdrīksties eksperimentēt: digitalizācijas ceļš caur pieredzi un mācībām

Vidzemes Inovāciju nedēļas 2025 ietvaros Valmierā, kafejnīcā “Tērbata”, notika sarunu vakars “Uzdrīkstēšanās digitalizācijā”, kas pulcēja dažādu nozaru uzņēmējus, tehnoloģiju ekspertus,  pārmaiņu virzītājus un tos, kam digitalizācija ir ikdiena un pilnīgs jaunums. Atvērtās sarunās notika diskusijas par digitalizācijas būtību, tās ieviestajām pārmaiņām ikdienā un uzņēmumos, izaicinājumiem, ar kuriem rēķināties, un EDIC piedāvātajām iespējām digitalizācijas veicināšanai. 

Ieva Kreile, EDIC pārstāve, ikdienā konsultē uzņēmumus par EDIC iespējām un palīdz uzņēmējiem saprast, vai tehnoloģijas var būt risinājums izvirzītajai problēmai.  “Dažkārt risinājums ir nevis jauna tehnoloģija, bet vienkārši efektīvāka darba organizācija,” atzina Kreile. Viņa arī iesaka sākt ar apmācībām par biznesa un pārmaiņu vadību, digitālo transformāciju un kiberdrošību, un tikai pēc tam turpināt ar jaunu tehnoloģiju ieviešanu. “Būtiski vispirms saprast arī savas jau esošās iespējas, tad pamēģināt dažādus bezmaksas rīkus vai notestēt konkrētu risinājumu un tikai tad investēt lielus finansiālos līdzekļus”. 

Digitalizācijas eksperts Aleksandrs Ļubinskis dalījās pieredzē par to, kā uzņēmumi nereti iegādājas sarežģītus digitālos rīkus, līdz galam neiepazīstot, piemēram, ikdienā izmantotā Microsoft Office iespējas. Nepietiekamas zināšanas par sarežģīto programmatūru lietošanu, liedz pilnvērtīgi izmantot šo tehnoloģiju potenciālu. “Tas ir kā nopirkt automašīnu un tikai pēc tam saprast, ka vajadzīga arī degviela un šofera tiesības, lai ar to brauktu” viņš salīdzināja, uzsverot, cik būtiska ir apmācība un darbinieku iesaiste digitalizācijas procesā.

Būtiski atcerēties arī par digitalizācijas ilgtspēju organizācijā. “Ja izvēlies digitālu rīku, domā ilgtermiņā – vai būs speciālisti, kas to uzturēs? Kas nodrošinās programmatūras uzturēšanu, drošības atjauninājumus un vai būs iespējas attīstīt jau esošo risinājumu?”, uzsvēra Alvis Sokolovs, sociotehnisko sistēmu inženierijas eksperts, Vidzemes Augstskolas lektors un pētnieks un SIA “BALTMA” valdes loceklis. Par šiem jautājumiem noteikti ir vērts runāt ar risinājuma izstrādātāju. SIA “IntelliTech” īpašnieks un izpilddirektos Jānis Kurts atklāja, ka viņa uzņēmuma izstrādātā resursu pārvaldības programmatūra “Onsite” veidota, balstoties uz klientu vajadzībām, taču ir pietiekami universāla, lai varētu pielāgot dažādiem uzņēmumiem. “Sistēma netiek izstrādāta tikai vienam klientam – tā balstās uz vienotu bāzi, kuru iespējams pielāgot un papildināt kā konstruktoru, nodrošinot efektīvu sistēmas uzturēšanu un attīstību dažādām nozarēm,” skaidroja J. Kurts, “Šī pieeja ļauj uzņēmumiem izvairīties no pārmērīgi specifiskiem un grūti uzturamiem risinājumiem.”

Savukārt ģimenes uzņēmuma “Jūrasdzeņi” vadītājs un tehnoloģiju entuziasts Jānis Blūmiņš atklātā pieredzes stāstā uzsvēra kādu citu digitalizācijas aspektu – cilvēcisko kontaktu neaizstās neviens digitālais risinājums. “Lai gan rezervācijas procesu var un vajag digitalizēt, cilvēki turpina zvanīt un rakstīt, uzdodot iepriekš neparedzamus un brīžiem komiskus jautājumus, piemēram, par to, vai izvēlētā telts vieta ir ēnaina un vai konkrētajā vietā kāds jau ir gulējis? Tūrisms nav tikai produktivitāti, bet arī cilvēcību un viesmīlību,” tā Jānis Blūmiņš stāsta par savu pieredzi. 

Diskusijas laikā dalībnieki nonāca pie svarīgākajiem ieteikumiem:

  • Svarīgākais ir sākumā precīzi definēt problēmu, ko uzņēmums vēlas risināt, nevis digitalizēt tikai modes pēc.

  • Jāsāk ar vienkāršiem risinājumiem un testēšanu mazā mērogā, pirms tos ievieš plašāk.

  • Ir būtiski nodrošināt darbinieku apmācības gan par digitalizācijas saistītajiem jautājumiem, gan par pašu jauno risinājumu un tā sniegtajām iespējām, lai tās patiešām tiktu izmantotas.

Kopumā pasākuma dalībnieki bija vienisprātis - digitalizācija ir efektīvs instruments uzņēmumu attīstībai, taču tās veiksmīgai ieviešanai būtiski ir ne tikai tehniskie risinājumi, bet arī savstarpēja pieredzes apmaiņa un diskusijas. Šādas tikšanās sniedz iespēju dalīties ar izaicinājumiem un atklāt praktiskus risinājumus, kas palīdz digitalizāciju padarīt jēgpilnu un ilgtspējīgu.

Līdz šim EDIC Vidzemes kontaktpunkts ir sasniedzis vairāk nekā 800 uzņēmumus, sniedzot vairāk nekā 600 individuālas konsultācijas un palīdzot virzīt vairāk nekā 300 pieteikumus tehnoloģisko risinājumu ieviešanai uzņēmumu iekšējo procesu digitalizācijai. 

Eiropas Digitālās inovācijas centri (EDIC) tika izveidoti 2021. gadā programmas “Digitālā Eiropa” ietvaros, lai veicinātu Eiropas konkurētspēju, izmantojot digitālās tehnoloģijas. EDIC Vidzemes kontaktpunkts ir vieta, kur uzņēmēji var saņemt konsultācijas par digitalizāciju, aizpildīt digitālā brieduma testu un iegūt digitālās attīstības ceļa karti, kā arī pieteikties uz apmācībām un risinājuma izmēģināšanu pirms ieviešanas. 

Pasākums norisinājās projekta “EDIC: atbalsts digitalizācijai un mākslīgā intelekta attīstībai Latvijā” (Nr. 2.2.1.1.i.0/23/I/CFLA/001) un projekta “Development of AI – ICT for Manufacturing EDIH in Latvia” (Nr. 101083983) ietvaros.

Finansē Eiropas Savienība un Eiropas Savienība – NextGenerationEU. Tomēr paustie uzskati un viedokļi ir tikai autora(-u) uzskati un viedokļi un ne vienmēr atspoguļo Eiropas Savienības vai Eiropas Komisijas uzskatus un viedokļus. Par tiem nav atbildīga ne Eiropas Savienība, ne Eiropas Komisija.