Konkursā “Eksporta un inovācijas balva 2024” noskaidros izcilākos Latvijas uzņēmumus
Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra (LIAA) un Ekonomikas ministrija izsludina konkursu “Eksporta un inovācijas balva 2024”, kura gaitā tiks noskaidroti veiksmīgākie Latvijas eksportētāji un līderi inovāciju jomā. “Eksporta un inovācijas balva” ir augstākais valsts apbalvojums uzņēmējdarbībā un tās patrons ir Valsts prezidents Edgars Rinkēvičs.
Uzņēmumi tiks vērtēti piecās kategorijās – “Eksporta čempions”, “Inovācijas čempions”, “Eksporta pieauguma līderis”, “Eksporta jaunpienācējs” un “Eksportspējīgākais jaunais tūrisma produkts”.
Lai veicinātu izcilāko uzņēmumu atpazīstamību un viņu piemēri iedvesmotu citus uzņēmējus un sabiedrību kopumā, sadarbībā ar “TV24” plānots veidot raidījumu ciklu, kurā tiks stāstīti visu konkursa nominantu veiksmes stāsti.
“Vairāku gadu garumā esam pilnveidojuši konkursa nolikumu un uzņēmumu vērtēšanas kritērijus, lai rezultāti atspoguļotu mūsu izcilāko uzņēmumu sasniegumus eksportā un inovācijās. Šogad esam iecerējuši vēl plašāk stāstīt par šiem veiksmes stāstiem, lai no viņu piemēra varētu mācīties un iedvesmoties citi,” saka konkursa žūrijas komisijas priekšsēdētāja, LIAA direktora vietniece eksporta jautājumos Iveta Strupkāja.
Kategorijā “Eksportspējīgākais jaunais tūrisma produkts” un “Eksporta jaunpienācējs” uzņēmumi šogad aicināti pieteikties dalībai atklātā konkursā.
Uz balvu kategorijā “Eksportspējīgākais jaunais tūrisma produkts” var pretendēt komersants, biedrība, nodibinājums, plānošanas reģions vai pašvaldības iestāde, kurš pēdējo divu gadu laikā ir ieviesis tirgū tādu jaunu tūrisma produktu, kas ir ilgtspējīgs, inovatīvs, kvalitatīvs un ar augstu pievienoto vērtību, nodrošinot tūristu iesaistes iespēju, un ir piemērots ārvalstu tūristu vajadzībām.
Balvu šajā kategorijā piešķir divās grupās, vienā vērtējot mazo un vidējo komercsabiedrību (darbinieku skaits ir 1 -250, un tā neto apgrozījums vai kopējā gada bilance nepārsniedz 50 miljonus eiro) iesniegtos pieteikumus, otrā - biedrību, nodibinājumu, plānošanas reģionu vai pašvaldības iestāžu iesniegtos pieteikumus.
Pieteikumus atklātam konkursam pretendenti aicināti iesniegt līdz 2. septembrim, aizpildot anketu šeit. Uzvarētajam kategorijas “Eksportspējīgākais jaunais tūrisma produkts” mazo un vidējo komercsabiedrību grupā paredzēta naudas balva – 10 000 eiro.
Savukārt uz balvu kategorijā “Eksporta jaunpienācējs” šogad atklātā konkursā aicināti pieteikties uzņēmumi ar eksporta piedāvājumu, kuru eksporta apjoms 2023. gadā sasniedzis vismaz 50 000 eiro un piecu gadu laikā tiek plānots to palielināt līdz vienam miljonam eiro. Uzņēmumiem jābūt mājas lapai vismaz divās valodās un vismaz trijiem darbiniekiem. Pieteikumu dalībai konkursā var iesniegt līdz 2. septembrim, aizpildot anketu šeit. Uzvarētājam kategorijā “Eksporta jaunpienācējs” paredzēta naudas balva – 10 000 eiro.
“Latvijas Eksportētāju asociācija “The Red Jackets” pēdējos gadus ir viens no konkursa rīkotājiem un sadarbības partneriem. Šogad esam īpaši priecīgi uzņemties rūpi par kategoriju “Eksporta jaunpienācējs”, jo ticam, ka tajā slēpjas vērtīgi eksporta jaunuzņēmumi un tādi uzņēmumi, kuri eksportu ir sākuši salīdzinoši nesen, bet kuriem ir liels potenciāls un kuri ir pelnījuši tikt godināti par viņu sasniegumiem Latvijas mērogā,” saka eksportētāju asociācijas “The Red Jackets” valdes priekšsēdētājs Kaspars Rožkalns.
Kategorijā “Eksporta čempions” un “Eksporta pieauguma līderis” uzņēmumi pirmajā kārtā tiks atlasīti, balstoties uz to sasniegumiem eksportā pēc Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) datiem. Līderi tiks aicināti piedalīties konkursa otrajā kārtā, kurā paredzēts apmeklēt uzņēmumus un uzklausīt viņu prezentācijas, lai padziļināti iepazītos ar to darbību.
Tiks vērtēti dati par uzņēmumu eksportu, apgrozījumu, radīto pievienoto vērtību, rentabilitāti, nodarbināto skaitu un ieguldījumiem pētniecībā. Tāpat žūrija iepazīsies ar uzņēmumu attīstības plāniem, ieguldījumiem cilvēkkapitālā, ilgtspējīgas izaugsmes nodrošināšanā, pētniecībā un sadarbībā ar zinātniski pētnieciskajām iestādēm, ieguldījumiem mārketinga aktivitātēs produkta virzīšanai ārvalstu tirgos un citos komersantam svarīgos aspektos.
Kategorijā “Eksporta pieauguma līderis” uzvarētājs būs uzņēmums, kas darbojas un attīstās kādā no viedās specializācijas nozarēm - biomedicīnā, medicīnas tehnoloģijās, farmācijā, fotonikā, viedo materiālu jomā, tehnoloģiju un inženiersistēmu, viedās enerģētikas un mobilitātes, informācijas un komunikācijas tehnoloģiju, kā arī zināšanu ietilpīgas bioekonomikas jomā kokapstrādes vai pārtikas nozarē.
Savukārt kategorijā “Inovācijas čempions” uzvarētājs tiks izvēlēts balstoties uz CSP datiem par uzņēmumu ieguldījumiem pētniecībā un attīstībā. Šogad CSP plāno pasniegt arī savu speciālbalvu uzņēmumam, kurš pirmoreiz būs norādījis ieguldījumus pētniecībā un attīstībā.
Ar plašāku informāciju par konkursu, aktualitātēm un konkursa nolikumu var iepazīties mājas lapā www.eib.liaa.gov.lv .
Visu kategoriju uzvarētāji tiks godināti svinīgā konkursa apbalvošanas ceremonijā šī gada 5. decembrī, kurā tradicionāli piedalās arī Valsts prezidents Edgars Rinkēvičs. Uzvarētāji līdz ar balvu – īpašu mākslinieku radītu statueti, saņems Ekonomikas ministrijas diplomu un tiesības lietot konkursa zīmi uz saviem produktiem, produktu līnijām un mārketinga materiāliem.
Šogad konkurss “Eksporta un inovācijas balva” norisināsies jau 19. reizi. Konkursa mērķis ir novērtēt un izcelt uzņēmumus, kuri sniedz ieguldījumu Latvijas tautsaimniecības attīstībā, eksportējot preces un pakalpojumus, ieguldot inovācijās, kā arī radot augstas pievienotās vērtības preces un pakalpojumus.